Osocze bogatopłytkowe ( PRP Platelet Rich Plasma )

Płytki krwi są naturalnie występującym składnikiem krwi i wraz z uwalnianymi komórkowymi czynnikami wzrostu odgrywają ważną rolę w procesie gojenia i regeneracji. Stymulują migrację komórek do miejsca uszkodzenia, ich namnażanie, różnicowanie oraz dodatkowo proliferację naczyń krwionośnych. Osocze bogatopłytkowe (PRP – Platelet Rich Plasma) jest koncentratem o małej objętości, zawierającym kilkukrotnie większą ilość płytek krwi, niż bazowa krew pacjenta. Właściwości PRP są zatem wykorzystywane w leczeniu urazów ortopedycznych jako biologiczna, skuteczna i bezpieczna terapia małoinwazyjna. Podczas terapii wykorzystujemy autologiczny materiał pacjenta, dzięki czemu unikamy ryzyka transmisji chorób wirusowych, czy reakcji alergicznych.

Zastosowanie osocza bogatopłytkowego  w ortopedii i medycynie sportowej jest bardzo szerokie. W schorzeniach takich jak:

- łokieć tenisisty lub golfisty
- kolano skoczka lub biegacza
- zapalenie ścięgna Achillesa
- ostrogi piętowe
- uszkodzenia chrząstki stawowej
- uszkodzenia stożka rotatorów barku
- zapalenie ścięgien, mięśni i kaletek.

Zabieg podania osocza bogatopłytkowego jest zabiegiem wykonywanym ambulatoryjnie (bez pobytu w szpitalu) w znieczuleniu miejscowym.
Zabieg składa się zasadniczo z trzech etapów.
W pierwszym etapie pobierana jest krew do specjalnego pojemnika. W drugim etapie pobrana krew jest przetwarzana w specjalistycznym separatorze.W ostatnim etapie zabiegu uzyskane osocze bogatopłytkowe wstrzykiwane jest w kontuzjowane, uszkodzone lub bolesne miejsce.